VOCABULARI


 
 

LA CAMBRA FOSCA , O ESTENOPEICA

La cambra fosca és una capsa amb un petit orifici a través del qual es projecten en el seu interior de forma invertida les imatges que procedeixen de l'exterior. Sembla ser que ja a l'Edat Mitjana se'n coneixia el funcionament, tot i que, fins a finals del segle passat no es va saber com fixar la imatge projectada. D'aquesta manera va néixer la fotografia i la cambra fosca es va convertir en una càmera fotogràfica. 

COM ES CONSTRUEIX

En una de les dues cares laterals petites d'una caixa de sabates es van traçar dues diagonals, de cantonada a cantonada; i, al centre, van obrir una finestra petita. A la mateixa cara es va posar una làmina de paper d'estany de 2 ò 3 cm , amb un orificique s'ha de fer amb una agulla i ha de mesurar de 0,5 a 1 mm . La raó d'una perforació tan petita és que els raigs de llum que penetrin de l'exterior s'hagin de concentrar per passar per un espai reduït. Com més es concentrin, més nítida serà la imatge que formin a l'interior, ja que els punts de llum seran molt petits. Si el forat fos molt gran, caldria menys temps d'exposició, però la imatge formada resultaria borrosa. Després, es va mesurar una de les diagonals traçades i aquesta mateixa mesura es va traçar a l'interior de la capsa, tant en els laterals com en el fons. A l'alçada d'aquesta línia es van col·locar unes guies per posar-hi el paper fotogràfic. Aquí és on es formarà la imatge, el que en fotografia s' anomena pla focal. Els raigs de llum formen uns diagonals que es creuen a l'obertura i, segons la distància en què es forma la imatge, variarà l'angle. Si es posen les guies a una distància inferior a la mida de les imatges també disminuirà, i augmentarà el camp de visió; i, si es posen a una distància més gran, creixerà la mida de les imatges i provocarà una sensació d'apropament. En aquesta cambra s'han posat tres jocs de guies per disposar de tres objectius.

Un cop construïda la cambra, es col·loca el paper fotogràfic entre les guies i es tanca la capsa. Aquest pas s'ha de fer a les fosques o amb llum inactínica vermella. El temps d'exposició variarà segons la llum o la cambra.

 

EL REVELAT

Un cop al laboratori es revela el paper amb diferents líquids: revelador, aigua i fixador. El resultat de tot aquest procés és un negatiu, allò que s'ha fotografiat apareix en tot invers. Per invertir les tonalitats, s'ha d'utilitzar una ampliadora per passar la llum a través del negatiu i copiar-lo en un full de paper fotogràfic. Tot aquest procès s'ha de fer a les fosques o amb una llum vermella, per no velar el paper fotogràfic.

CÀMERA REFLEX

Objectiu: dos valors fonamentals: la lluminositat i la distància focal.

Visor: és la obertura per la qual pots veure l'espai que serà fotografiat.

Suport i arrosegament de la pel·lícula: palanca situada normalment al costat del mecanisme de flash que cada vegada que es tira una foto s'ha d'anar rodant per poder avançar i passar la pel·lícula del rodet. quan aquest s'acaba s'ha de girar la palanca en sentit contrari per poder enroscar la pel·lícula i revelar-la posteriorment.

Obturador: porta que s'obre i es tanca per deixar passar la llum. És el que s'obre quan apretem el botó de disparar.

Diafragma: orifici regulable per on entra la llum i impressiona la pel·lícula. Les regulacions del diafragma es fan mitjançant uns anells mòbils de l'objectiu.

Anell d'enfocament: anell situat al cos de la càmara que serveix per regular la qualitat d'enfocament si estàs a prop i o si estàs lluny.

ENFOCAMENT

Profunditat de camp: proporció nítida d'espai que apareix, i poden estar influits per la distància i l'obertura del diafragma.

Fora de camp: espai on s'ha fet la fotografia però que no ha estat fotografiat perquè només s'ha fet un objecte concret, però existeix.

Enquadrament: és el requadre o el marc on es fa la fotografia.

Efectes òptics : Són les qualitats afegides i retocades o no que adquireixen les fotografies, ja sigui per efectes de la llum, etc.

  Punts de vista: Lloc o posició en la qual fem la fotografia.

PLANS:

- pla frontal: just al davant de la persona, objecte o el que s'hagi de fotografiar.

- pla tres quarts: agafant l'element una mica de costat.

- perfil: agafant pel lateral.

- picat: quan el punt de vista de la càmara és superior al'element fotografiat.

- contrapicat: quan el punt de vista de la càmara és inferior a l'element fotografiat.

TIPUS DE PLANS:

- pla de detall

- primer pla

- pla mig

- pla tres quarts

- pla sencer, pla conjunt

- pla general

- gran pla general o panoràmica.

Tractament de la llum: depèn de cada fotografia i la quantitat de llum i foscor que hi ha o el contrast de clarobscur.