93 879 49 14  |  670 31 96 64
 

Divendres 16 de novembre, en el marc d'activitats de la Setmana de la Ciència, dos investigadors ens van fer una xerrada per primer de batxillerat científic - tecnològic i una altra per segon. Es tracta de l'Andreu Cera, investigador del CSIC (Centre Superior d'Investigacions Científiques), i de Nathaniel Heiden, dels Estats Units, amb la beca FULLBRIGTH. En Nate va fer la seva part en anglès, a un ritme lent per facilitar la comprensió, encara que també parla una mica de castellà.

L'Andreu va ser estudiant al Bellera durant l'ESO i el batxillerat i va estudiar Biologia a la Universitat. Ara treballa a Jaca (Osca) pel CSIC. Ell i Nate treballen en la investigació de les plantes que creixen en terrenys on abunda el guix. A Espanya han estudiat els terrenys de Los Monegros (Zaragossa) i de Terol. També han estat a Iran, Turquia i Mèxic estudiant els mètodes de cultiu que allà fan servir.

Es van explicar que certes plantes silvestres i les que cultivem poden estar emparentades, i encara que un terreny ara sigui difícilment cultivable per la gran quantitat de guix, aprenent com s'adapten certes plantes silvestres, podem aprendre a cultivar plantes domèstiques emparentades.

Això a països com Somàlia pot suposar un progrés substancial en la capacitat agrícola.

Per veure la resta de l'àlbum de vídeos, fes clic sobre la imatge.

Ens van comentar detalls de les seves investigacions i de la obtenció dels recursos econòmics, així com la relació entre investigadors de diferents països. També van valorar molt els coneixements apresos dels països que han desenvolupat les seves investigacions encara que sigui amb pocs recursos. De vegades disposar de molt recursos no afavoreix la seva optimització. La investigació que fan és d'una durada de quatre anys, i ha d'acabar amb una publicació dels resultats en una revista científica. Dels resultats d'una investigació depenen la concessió de recursos per la següent. També ens van destacar que l'interès social i el seu contingut ètic han de ser desenvolupats en la petició d'ajudes per a una investigació.

Van ser unes xerrades molt interessants i amb bastant participació dels alumnes en les preguntes al final, tant a primer com a segon de batxillerat.