Dilluns 22 de gener.- Els alumes de 2n Batxillerat van visitar el Llevant Teatre per tal de veure una adaptació dramàtica de l’obra de Mercè Rodoreda, La plaça del Diamant. La sortida pretenia que l’alumnat posés cara i ulls als personatges que apareixen dins la novel·la i que es pogués comprendre millor el to de l’obra, que està escrita a mode de monòleg interior i que és propi de les novel·les psicològiques.

La funció va començar amb una tènue llum il·luminant l’actriu que interpretava el personatge de la Natàlia. L’obra va iniciar amb un monòleg que posava a l’espectador en context i que incidia molt en el pensament de la protagonista, tal i com ho fa la novel·la de Rodoreda, que es caracteritza per les seves reflexions interiors. La companyia teatral havia decidit utilitzar com a fons un panell de tela on es podien veure reflectides algunes de les accions més importants de l’obra i diferents objectes simbòlics; l’actriu el va utilitzar com a suport per a il·lustrar l’obsessió pels llaços de la seva sogra i per representar el passatge en què la Natàlia escriu el seu nom just abans de perdre els nervis a la plaça del Diamant. El mur aconseguia que els espectadors no perdessin del tot el fil terrenal de la història, perquè compensava la dicció monòtona i inquietant de la Natàlia.

Ben d’hora va aparèixer el personatge d’en Quimet, que era representat pel mateix actor que, al final, jugaria el paper d’Antoni. Veure l’obra representada a mode de drama va permetre a l’alumnat d’entendre millor el to amb què havia estat escrita la novel·la: ajudava a percebre la innocència de la Natàlia i l’actitud dictatorial i opressora d’en Quimet; permetia entendre millor els matisos, la cadència de les proposicions, la manera en què s’expressen els personatges i les sublimitats simbòliques amagades en l’acurat lèxic emprat.


cliqueu per veure en gran

Dimecres 21 de febrer.- Una quarantena d'alumnes de 1r i 2n ESO han participat en l'activitat en línia Problemes a l'esprint 2017-2018. L'activitat consisteix a resoldre dos blocs diferenciats de 4 problemes cadascun en què la resposta d'un d'ells forma part de les dades d'un dels altres problemes. Els diferents equips d'alumnes treballen de forma cooperativa per arribar a les respostes correctes. Acaba amb dos reptes finals. 

Estem molt contents perquè hem resolt correctament tots 10 problemes . Ha estat un matí en el que hem gaudit, pensat i discutit resolent els problemes en poc menys d'hora i tres quarts. L'any que ve volem repetir.

 

Divendres 16 de febrer.- El alumnes de 1r Batxibac van assistir a unes jornades sobre francofonia i literatura francesa i francòfona, a la UAB: Marguerite Duras i Tahar Ben Jelloun, autors de les dues lectures oblgatòries de la promoció 2017-2019 i 2018-2020.

 

Dijous 1 i divendres 16 de febrer.- Els alumnes de 2n Batxillerat Humanístic, Social, Científic i Tecnològic vam dur a terme una visita guiada al MhiC (Museu d'història de la immigració de Catalunya), a la Masia de Can Serra a Sant Adrià del Besòs.

Acompanyats per en Jordi, el guia del museu, vam veure els plànols del terme municipal de la zona que queda a cavall entre Sant Adrià, Badalona i Barcelona. Després vam pujar a un vagó del tren "El Sevillano", que feia la ruta entre el sud de la península i Barcelona, en les onades de migracions dels anys 50 i 60. Per acabar vam anar a fer una volta pels diferents barris al voltant del Museu, tot visitant el barri de la Pau (commemoració dels 25 años de paz), el lluitador barri de la Palmera i les confluències del barri de la Mina.

El valor de la visita ha estat en JORDI!!!!

 

Dilluns 5 i dimecres 7 de febrer.- Els alumnes de segon de batxillerat van realitzar una sortida a Barcelona per conèixer l’indret on Mercè Rodoreda havia passat la seva infància i adolescència. La sortida va estar acompanyada d’una explicació detallada que relacionava l’espai amb l’autora, aprofitant que els alumnes havien acabat de llegir recentment la novel·la La Plaça del Diamant, que, per a més inri, succeeix en aquell perifèric barri de Barcelona. La dada més curiosa és que Mercè Rodoreda va escriure el llibre basant-se en el record que tenia de la seva infància, perquè estava exiliada a Ginebra en el moment en què va començar a narrar la vida de la Natàlia.

Els guies van donar quatre pinzellades sobre l’angosta vida de l’autora. Mercè Rodoreda passava llargues estones amb el seu avi, el qual li va transmetre l’interès per la lectura i la literatura catalana, a més d’ésser qui l’ajudà a construir el simbolisme floral característic d’algunes obres de l’autora. Només havia pogut anar tres anys a l’escola, i ben aviat va veure la seva vida truncada perquè la van obligar a casar-se amb el seu tiet que venia d’Amèrica; amb ell va tenir un fill que mai va estimar. Durant la guerra civil espanyola va haver de fugir del país perquè havia cultivat, ja des de ben jove, la cultura catalana i havia participat en revistes d’ideologia d’esquerres. Ja exiliada a França va iniciar una relació amb Armand Obiols—el pseudònim de Joan Prat i Esteve—, un escriptor també exiliat que la va recolzar durant tota la seva carrera literària. Va morir a Girona a l’any 1983.

Dijous 8 de febrer.- Als alumnes de 2n Batxillerat, després de veure el documental "Dones, resistència i exili: una història de vida", ens ha vingut a explicar la seva experiència n'Agustí Coromines, documentalista de Granollers que és especialista en la recuperació de la memòria històrica.

Aquest documental recull, des de la mirada de tres dones amb unes vivències molt diferents, el que va ser perdre la guerra i el viatge a l'exili. D'una forma planera, sense evitar els sentiments i sense ser sentimentalista, ens fa reflexionar sobre les vides truncades i la força de tornar a començar.

Aquestes dones: Maria Belloch, militant del PSUC, Remei Oliva i la seva experiència d'Elna, i Francisca Muñoz, la filla d'un militar fidel a la II República... Tres dones, tres vides, tres exilis....

Last 23rd January we had the two hour-sessions of Scottish dancings with our students of first of batxillerat.Again we had the pleasure to have the Scotsman David Vivancos, an expert on the theme, who taught us how to dance a variety of these dynamic traditional dances.

It was an interesting way to improve our English while learning a new skill and getting in contact with another culture.

Els alumnes de 1r Batxillerat, Daniel Díaz, Laura Carbonell i Ariadna Herrera
a la final el 21 de febrer!

Del 5 al 8 de febrer.- Comencem setmana disposats a navegar en el Concurs de Cultura Clàssica Odissea 2018! Durant els tres primers dies els 12 equips del Bellera, formats per tripulants del taller Som Mediterranis de 3r, llatí de 4t ESO, Grec de 1r Batxillerat i Llatí de 2n Batxillerat, s'enfronten al repte de contestar tres preguntes relacionades amb el tema d'enguany: "La mort a Grècia i Roma".

Dijous serà el torn de la superpregunta... El repte és difícil, però hi estem disposats! Alea iacta est! Molta sort Belleranautae!

Els dies 8 i 9 de febrer una cinquantena d'alumnes de 2n ESO vam gaudir de dues intenses jornades d'esquí alpí a Port del Compte (Solsonès).

Vam sortir amb autocar a les 7:00 del matí del dijous i a les 19:00 del divendres vam tornar a Granollers, cansats però satisfets de l'experiència. Els monitors ens van ensenyar per grups els fonaments de l'esquí i algunes noves tècniques als que ja en sabien i ens van cuidar als que no vam poder esquiar el segon dia per lesions lleus. Tot i això, i malgrat el fred gèlid, ens ho vam passar tots molt bé.