La popularitat del fotomuntatge va anar creixent entre el gran nombre de fotògrafs afeccionats que van sorgir a finals del segle XIX, ja que es divulgaren les tècniques que permetien fer muntatges fotogràfics i que van ser publicades en nombrosos llibres i revistes. Els muntatges de fotografies o d'imatges fotogràfiques van començar a ser utilitzats de forma reiterada, tal com apunta Gustav Klucis, pel grup dadà berlinès, que va ser el primer a utilitzar el terme muntatge per definir les seves obres. El concepte o la paraula muntatge està molt relacionada amb el concepte artístic o antiartístic que tenia aquest grup de creadors integrat per Raoul Hausmann, Hanna Höch i John Heartfield i d'altres, els quals se sentien més propers a les tasques realitzades pels enginyers que al rol que exercien els artistes.

Aquí tenim un vocabulari que ens ajuda a entendre certs conceptes cobre el fotomuntatge:

 

Fotomuntatge: Degut a la reproducció de grans quantitats d'imatges a les revistes, la premsa o els llibres, així com a la comercialització de fotografies, litografies o gravats, va apareixer el fotomuntatge, que consisteix en la unió de fotografies o productes impresos, és a dir, el collage.

Dadaisme: Moviment intel·lectual, literari i estètic d'avantguarda, d’origen berlinés desenvolupat des del 1915 fins al 1922, es caracterizà per lús de materiales no convencionals amb intenció de transgredir els cànons estètics, protesta contra qualsevol ordre establert o qualsevol sistema racionalitzat i subjecte a normes i que utilitza l'absurd per impactar i escandalitzar. El principal artista d'aquest moviment va ser Marcel Duchamp.

Personatges del fotomuntage

John heartfield

Aquest artísta va ser el precursor i una de les peces més representatives del grup Dada berlinès; està considerat com un dels grans innovadors de la tècnica del collage. Utilitza l’art per apropar-lo al poble de forma reivindicativa, i trencar les distàncies que el separaven de la vida. Aquests fotomuntatges porten una gran càrrega de denúncia política i social; és un tipus d’art utilitzat per lluitar contra el poder polític i, en aquest cas, contra el nazisme. Les seves imatges han influenciat enèrgicament l’art modern, fins i tot a la publicitat televisiva i de premsa.
Les seves expressions artístiques van tenir que lluitar contra la censura del Ministeri del Reich alemany, que va voler imposar la seva publicitat per reafirmar les conviccions ideològiques del règim nazi.
La pel·lícula de Charles Chaplin, El gran dictador és també una mostra més que l’artista no es pot desvincular dels seus deures socials. L’art i el poder poden estar relacionats: el que realment importa són els interessos particulars que hi poden existir i la manera de fer-ho.

Raoul Hausmann

Els collage i el fotomuntatges de Hausmann es caracteritza per la innovació que va utilitzar per la temàtica de connotacions polítiques i per el compromís social.