Performance / Body Art
L'Art Performance és una forma d'expressió lliure que va sorgir com una alternativa més de manifestar-se en l'art. Aquesta disciplina neix oficialment el 1916 juntament amb el moviment dadaista sota el nom d'Art Conceptual. Aquest és liderat al principi per Triztan Tzara, un dels fundadors del corrent dadà. El Cabaret Voltaire (Suïssa 1916) protagonitzà les primeres accions performance dels dadaistas, els quals feien presentacions en les quals barrejaven la poesia, l'Art Plàstic, la música i Accions Repetitives que en el seu contingut total formaven un concepte. Aquesta nova tendència sorgeix a arrel de la primera guerra mundial, on la societat va tractar de trobar una nova forma de manifestar-se en contra de les carnisseries que deixen com restes les guerres. L'ambient bèl·lic, les accions violentes o simplement accions que desperten a l'ésser humà una reacció davant el que perceben, és una de les caracteristicas mes importants del Performance: interactuar amb l'espectador a través d'accions que facin que el públic sigui part de l'Obra Artística.

Més endavant en el temps van sorgir altres formes d'expressió que ara es poden relacionar amb el performance, com són el fluxus, el happening, el body art; però fou fins a la decada dels seixanta que es va començar a parlar de la performance com una obra d’art que es definia per accions gesuales, teatrals, corporals,etc que tenian per objectiu interactuar amb l'espectador i despertar en l'una reacció.

Uns Exemples de Performancers són:

Günter Brus: que realitza accions de molt diversa índole amb noms com Autopintura o Automutilació. A part de les sevesperformances dedicades a la automutilació, destacar la denominada Acció nº33 o Art Revolució, que té lloc en la Universitat de Viena i que consisteix que Brus es despulla, es talla en la cuixa i en el pit amb una navalla d'afeitar, orina en un got, s’ho beu, s’unta el cos amb femta i després es masturba mentre canta l'himne nacional austríac.
Carolee Schneemann: és una artista reconeguda que sense embuts i sense pors ha pres el tema de la sexualitat i l'orgasme. Inicia el seu treball en els anys seixanta, en el context històric anterior a l'alliberament femení i va poder ser un factor determinant per al nou art feminista dels setanta i vuitanta. El seu treball multidisciplinari toca tots els gèneres de l'art, des de la pintura, la fotografia, la performance fins al video instal·lació. És una artista que lluita per transformar el discurs de l'art referent al cos humà femení, la sexualitat i el gènere. La seva recerca de noves formes d'expressió utilitzant sobretot el cos humà, gira entorn d'una investigació sobre la tradició falocéntrica de l'art i els tabús que es tenen sobre el cos femení com objecte i fetitxe. Les seves publicacions no són menys provocadores que les seves performances i demostren aquesta agressivitat tan particular cap al convencional.


Projecte:

Inspirant-me en les idees macabres de Günter Brus, amb una estètica similar a la de les models de la fotografa Andy Julia i utilitzant poc més que la càmara fotogràfica, el photoshop i la imaginació, he creat Sang de Brin (sang de follet).

Amb aquest treball vull expressar una barreja entre debilitat i agresivitat: el fet d’apareixer nua i amb uns gestos timits simbolitzen aquesta debilitat interior, en canvi, les multiples taques de sang transmeten una agresivitatque es pot apreciar a simple vista amb els colors del maquillatge (llavis negres i mitja cara pintada de vermell com un guerrer d’una tribu africana)