Fotomuntatge

El fotomuntatge és el procés (i resultat) de fer una il·lustració composta d'unes altres,

es tracta d'una espècie de collage. Aquesta composició pot realitzar-se mitjançant retallades d'altres

il·lustracions ajuntant un cert nombre d'elles. En algunes ocasions el compost d'il·lustracions

és fotografiat fins que la imatge final és una simple fotografia.

Fotomontatge, “montage”, en alemany significa “línia d'acoblament” i “monteur” significa

“mecànic” o “enginyer”. Neix a Europa poc després d'aparèixer la fotografia, i guanya protagonisme arrel de la

Primera Guerra Mundial, amb el moviment dadaísta. Aquest moviment él que utilitza per primera vegada aquest terme per a

referir-se al fet de retallar o juxtaposar fragments fotogràfics de diversa procedència

(còpies pròpies, retallades de premsa i de revistes) sense respectar les unitats de teixidura, d'estil

i d'espai.

La juxtaposició de l'humà i el mecànic va ser un tema recurrent en els muntatges dels dadaïstes berlinesos, utilitzant-los

com portades i il·lustracions de revistes i manifests del moviment. El seu estil era

anàrquic i usaven elements juxtaposats que assemblaven una pàgina de periòdic.




Els constructivistes russos van apreciar el fotomuntate per raons semblants als dadaïstes

berlinesos. Els russos sentien la necessitat d'allunyar-se de les limitacions de l'abstracció,

l'estil dominant de l'art d'avantguarda, sense haver de tornar per això a la pintura figurativa.



Des de 1923 fins a entrada la dècada de 1930, els usos del fotomuntatge es van estendre ràpidament al

camp

de la publicitat i de la propaganda política: cartells, portades de llibres, postals,

il·lustracions de revistes i llibres i instal·lacions expositives. La combinació de fotomuntatge

i les noves tècniques tipogràfiques es va materialitzar en dissenys audaços, simples i cridaners.

 

 

>>>> el mEu fotOmuntaTge (take a lOok)