Crònica des de Saint-Gaudens: dia 1

Bona tarda famílies!

Avui ha estat un dia de viatge llarg però teníem moltes ganes de trobar-nos amb les nostres parelles i famílies a Saint-Gaudens. El viatge ha sigut cansat i hem dormit molt poques hores. Hem arribat a les 5:00 a Toulouse i a les 7:00 ja érem a la porta de l’institut.
Un cop a l’institut els professors ens han rebut i ens han donat l’esmorzar. Després han vingut els alumnes francesos per donar-nos la benvinguda. Al principi, tots i totes una mica tímids i tímides però després d’una estona ja tot funcionava millor. Abans d’anar a les classes, ens han ofert un vestuari per canviar-nos o dutxar-nos.
Avui ha estat un dia intens d’activitats a l’institut: primer, una conferència a càrrec d’una de les professores d’Història del projecte, sobre la relació entre el totalitarisme franquista i la seva ambivalència respecte de la segona guerra mundial i la Shoah. Després de dinar, hem visitat una exposició a la biblioteca del centre amb materials i fonts que formen part de l’exposició pionera “memòria i exili: 75 anys de la retirada”. Aquesta va ser promoguda pel museu de la resistència i la deportació de Toulouse en honor al 75 aniversari de la retirada republicana del 39. Aquesta ha estat comentada i guiada pel Departament d’història-geografia, vinculat al projecte.
Ja que hi estàvem, a la biblioteca, hem aprofitat per consultar materials per acabar d’enllestir els treballs d’investigació que estem portant en paral·lel amb les estudiants franceses.
Tot i així, hem aprofitat cada estona lliure per apropar lligams, conèixer-nos i esvair-se amb futbol, xocolata desfeta o futbolí.
Ara tots i totes estan amb les seves famílies i a descansar del viatge!
Demà ens espera un dia ple d’emocions amb la trobada amb l’Associació Memoria y exilio i amb dones grans supervivents de la retirada!
Ja us explicarem!

Cristina i Gloria

Crònica des de Saint-Gaudens: dia 2

Bona tarda famílies,

Avui ha sigut un dia molt emocionant! Ens hem aixecat d’hora i hem anat a l’institut acompanyants de la nostra parella francesa.
Més tard, hem fet una petita passejada a Saint Gaudens per arribar a Les Haras. Aquí ens hem trobat amb dos membres de l’ Associació “memoria y exilio”: dos descendents d’exiliats i resistents espanyols. “Les Haras” , els estables, va ser un lloc d’acollida dels espanyols que van arribar a Saint Gaudens en la retirada del 39. Ens han explicat la seva dura experiència i la de les persones que es van trobar en les mateixes condicions.

Després ens hem traslladat en autocar per anar a Miramont. En aquest segon espai, també espai d’internament dels exiliats, hem escoltat a la Josefina, un dels pocs testimonis vius d’aquest esdeveniment que hi va passar per aquí amb la seva família. Ens ha explicat com va arribar, la situació de la seva família, com vivien aquí i la relació amb la gent del poble. Ens ha semblat molt interessant la seva visió de la figura del refugiat a França i com eren tractats aquí. Sentir la Història viva ha estat un gran impacte i aprenentatge per nosaltres.

A la tornada a l’institut, hem dinat i hem acabat de preparar la presentació del nostre projecte de recerca i treball.

Ara ja estem descansant amb les famílies d’acollida.

Demà seguirem explicant més experiències

Crònica des de Saint-Gaudens: dia 3

Bona nit,

Avui hem anat amb ganes a l’institut! La primera activitat que teníem era anar al cinema de Saint-Gaudens per anar a veure un documental. Aquest documental ficcional, Aquí y allá, diario de una exiliada, dirigit per la Melisa Liebenthal, explicava l’arribada dels refugiats espanyols que fugien de la guerra civil i de Franco. A continuació, hem fet una xerrada debat amb dos supervivents d’aquesta època. Ens han aportat més detalls i han confirmat moltes de les experiències que sortien en el documental.

Després, alguns de nosaltres hem anat a dinar a la cantina de l’institut i altres hem anat a dinar a casa de la nostra parella francesa. A França, molts alumnes no tenen classe els dimecres a la tarda i ja no es queden a dinar.

Durant la tarda, cada família ha organitzat activitats culturals i molts de nosaltres estem veient el partit de futbol França Marroc, un gran tema de debat nacional. De fet, alguns de nosaltres ja ens hem integrat al 100% a la nostra família acollidora …

Demà seguirem informant!

Cristina Furió i Gloria Álvarez

Crònica des de Saint-Gaudens: dia 4

Bona nit,

Avui ha sigut un dia molt esportiu! Hem anat en autobús fins a Saint Lizier, una comarca muntanyosa dels Pirineus. Aquí els professors francesos ens han explicat com els habitants de la zona havien viscut l’època de la resistència. A més, comptàvem amb un testimoni quasi de primera mà, ja que l’Alain, un home ja jubilat, és fill d’un resistent que va haver de fugir per aquestes muntanyes de l’ocupació nazi. Després, hem tornat a agafar l’autobús i ens ha portat fins a Souex. Des d’aquest poble, hem pujat caminant fins a un coll i hem observat amb perspectiva tot el trajecte que havien de fer per obtenir aquesta llibertat. De fet, l’Alain pertany a una associació que va impulsar la creació dels anomenats “Camins de la llibertat”, els camins que portaven a la tan anhelada llibertat. Per tornar a agafar l’autobús hem fet una bona passejada i hem gaudit d’uns paisatges impressionants.
Gràcies a aquesta visita, hem pogut posar-nos en la pell de totes aquelles persones que fugien cap al sud per poder salvar les seves vides. Ha sigut un dia molt emotiu i molt cansat també.

Fins demà,

Crònica des de Saint-Gaudens: dia 5

Bona tarda,

Avui ha sigut un dia amb molts nervis per l’exposició oral que hem fet.

La primera part del matí ha sigut molt tranquil·la. Hem anat a l’institut de bona hora i hem fet classe amb els nostres corresponents francesos. Després de dinar, hem fet les presentacions orals del projecte que estem preparant fa mesos amb el nostre corresponent. De fet, ahir a la tarda vam estar ultimant els últims detalls de la presentació. Nosaltres l’hem fet en francès i les nostres companyes en espanyol. Entre els dos ens hem corregit i hem millorat la part de l’altre. A més, havíem de demostrar tot el que hem après i totes les experiències viscudes durant aquest intercanvi.

Aquesta nit és l’última amb les nostres famílies d’acollida, estem molt agraïts del tracte rebut per elles i per part del professorat francès. Demà passarem l’últim dia tots junts. Cap a mig matí sortirem de Sant Gaudens i anirem a Toulouse. Deixarem les maletes en una consigna i anirem a visitar la ciutat amb els nostres corresponents. Recordeu que demà dissabte agafem l’autobús de tornada a Barcelona a les 23:45 i que arribem el diumenge 18 de desembre a les 6:15 a l’estació de busos de Barcelona (Carrer d’Alí Bei, 80, 08013 de Barcelona). Ens veiem aviat!