Bona nit famílies,
Ahir vam començar aquest viatge ple d’emocions. Vam arribar a les 20:30 a l’alberg de Salardú i vam entrar a sopar directament. Aquest matí, ens hem llevat d’hora i ja hem començat la nostra ruta. La nostra primera parada ha sigut a Vielha. Aquí hem introduit la situació geogràfica de la zona per poder posar-nos en la pell d’aquells guerrilleros que van travessar els Pirineus per reconquerir Espanya i derrocar el franquisme.
A les 10:00, ja estàvem a la segona parada, el poble de As Bórdes. Aquí Mentre el visitàvem, ens hem parat en els espais de memòria encara presents al municipi. Hem observat com encara hi ha impactes de bala al campanar de l’església, hem anat al cementiri a veure la tomba dels guerrilleros morts en aquest enfrontament i per acabar hem pujat a les ruïnes del castell on hem gaudit d’unes vistes espectaculars.
Durant la tercera parada, hem seguit els passos de l’operació Reconquista a través del Xisco. Aquest senyor va viure aquest episodi històric amb els ulls d’un nen de vuit anys. Així mateix, hem tingut un temps per admirar i comentar una de les millors esglèsies tardo-romàniques de l’Aran. La nostra penúltima parada ha sigut a Marignac on hem dinat i hem fet el recorregut dels Camins de la Llibertat. Els camins que travessaven les persones que fugien del règim col·laboracionista de Vichy.
Per finalitzar, hem acabat la nostra jornada arribant a Saint Gaudens on les famílies acollidores ens han rebut. Demà seguirem explicant la nostra ruta.