atribució i educacióEn làmbit educatiu latribució dun bon rendiment està associada a la
capacitat, fins al punt que un error o un fracàs d'un alumne amb un bon
rendiment és atribuïble a la mala sort o a la manca de motivació o de
treball, en cas contrari, un èxit d'un alumne amb poc rendiment
satribueix no a la seva capacitat, sinó a lesforç o a la bona sort.
Daquesta manera l'autoconfiança dels primers està assegurada i serveix
destímul per seguir tenint un bon rendiment.
|
Mecanismes de comprensió socialLésser humà, per la seva pròpia condició, necessita comprendre allò que lenvolta, una comprensió que li atorga seguretat, ja que li permet interpretar i actuar amb un cert control. En la recerca daquesta comprensió, la formació de categories i de generalització lajuda a organitzar el coneixement adquirit en el transcurs de la vida i de la història. Els coneixements -no necessàriament científics- es transmeten per generacions i formen part de la cultura de la societat. La societat té la seva cultura, una llengua, uns costums, unes creences, que permeten als seus membres comprendre, interpretar i actuar dintre del context. Les creences que es transmeten són de diversa naturalesa i fan referència a tot tipus de coneixement. Aquestes creences són transmeses verbalment, amb actituds i comportaments des que som petits. Per tant, tenen un component emocional-afectiu important, difícil de modificar, malgrat que puguin ser errònies. Per una altra part, els mitjans de comunicació reforcen, en moltes ocasions per interessos econòmics, polítics, mites, estereotips i falses creences en relació amb situacions, col·lectius de persones Els psicòlegs socials han estudiat molt extensament els processos de
percepció, d'atribució, els prejudicis i com aquests influeixen en les
actituds i aquestes en els comportament. |
RolUn rol es un conjunto de conductas ligadas a la posición de un miembro en un grupo (Argyle, Furnham iGraham, 1981. El rol está compuesto por cnductas repetitivas de gran valor adaptativo, y en el confluyen una serie de expectativas copartidas sobre cómo se debe coportar cada persona en las situaciones típicas a las que ha de enfrentarse como componente de un grupo. Son patrones de comportamiento. Las conductas ligadas a los mismos son persistentes y recurrentes. Son conductas necesarias para el sujeto,ya que tienen caracter funcional y adaptativo, por lo que son muy resistentes al cambio. Responden a ciertas expectativas del sujeto y del contexto. Reducen la incertidumbre y aumentan la previsibilidad de futuras conductas. Estan asociados a a la posición o estatus en un grupo. Vaello Orts. Docentes emocionalmente cometentes. Ed.Santillana. |