Crònica des de Finlàndia: 1r dia

Hola famílies,

Comença la nostra aventura a Finlàndia, dins del marc del projecte europeu Elements4life.
Avui ha sigut un dia de viatge. Hem tingut un vol tranquil, en el qual hem gaudit de molt bones vistes dels Alps nevats. Quan estàvem aterrant a Helsinki, ja hem pogut veure els primers paisatges nevats.
De l’aeroport hem agafat el tren, i després el tramvia, que ens han dut molt a prop de l’hotel, situat en una zona molt cèntrica de la ciutat. El trajecte final fins a l’hotel, l’hem fet arrossegant les maletes per sobre la neu, que havia caigut feia només poques hores. Un cop a l’hotel, ens hem instal·lat, i després i hem anat a sopar tots junts a una hamburgueseria. Després de sopar, hem fet un volt per un parc de la vora, que estava tot nevat, i els alumnes han pogut jugar una mica amb la neu.
Demà al matí tindrem temps de fer una mica de turisme per la capital, abans d’agafar el tren al migdia, per anar a fins a Taavetti, on ens estaran esperant les famílies que acolliran els nostres alumnes.

Crònica des de Finlàndia: 2n dia

Bona nit,
Aquest matí ens hem llevat d’hora i hem esmorzat a l’hotel. Tot seguit hem volgut descobrir Helsinki de dia. Primer de tot ens hem aturat al parc-cementiri del costat de l’hotel per jugar amb la neu; després hem continuat passejant fins arribar a la biblioteca municipal. Allà hem gaudit d’una exposició sobre la Unió Europea i hem passejat per l’interior de l’edifici, res a veure amb les nostres biblioteques!!! Al segon pis hi havia una sala de lectura immensa amb vistes a la ciutat, al primer pis hi havia impressores 3D, màquines de cosir, màquines làser de tallar … per ser utilitzades per tothom. Fins i tot es poden agafar en préstec els instruments musicals amb el carnet de la biblioteca i hi ha sales insonoritzades per tocar. Quan érem allà ens han preguntat si volíem participar en un projecte sobre biblioteques humanes i hem acceptat. Els nostres alumnes han estat dialogant amb gent “amb risc de vulnerabilitat”, és a dir quatre persones de col·lectius desfavorits a qui podien fer preguntes, ha estat una activitat molt enriquidora, hem après molt!!!
Cap al migdia hem recollit les maletes de l’hotel i hem anat cap a l’estació per agafar el tren cap a Laapperaanta. allà ja hem conegut els companys de Suècia i Portugal. En arribar hem agafat un autobús per anar cap a Taavetti on ens esperaven les famílies. Per cert, el trajecte en tren ha estat meravellós, boscos nevats i llacs glaçats, flocs de neu en arribar al poble!!!
Ara són tots a casa amb les famílies i estan molt bé. Alguns han anat a passejar pel bosc nevat després de sopar, altres a la sauna…
Demà ens trobarem a l’escola i començarem les activitats sobre el projecte.

Seguim!

Mònica i Deborah

Crònica des de Finlàndia: 3r dia

Bona nit,

Avui hem anat a l’escola de Taavetti, on ens acolliran tots aquests dies. Allà hem començat el dia a les 9h, amb un esmorzar de benvinguda on ens ha rebut el director de l’escola. Quan hem acabat d’esmorzar, hem anat a una sala, on els “senior students” ‘havien organitzat unes quantes activitats per trencar el gel entre els alumnes. Primer, en petits grups, han pogut compartir alguns aspectes de cadascú. Després han fet el joc de la cadira, i finalment, una activitat de karaoke, on han cantat i ballat  “La Macarena”, entre d’altres hits.
Una cop tothom ja es coneixia una miqueta millor, ens han fet un tour per tota l’escola i ens han ensenyat les instal·lacions. L’escola està formada per diferents edificis, on hi ha estudiants des dels 3 anys, fins als 18. Les professores fineses ens han comentat, que l’educació a Finlàndia és obligatòria fins als 18 anys. De les instal·lacions, ens ha agradat molt veure la cuina que tenien per la matèria d’economia domèstica, en la qual ensenyaven a cuinar i rentar la roba correctament. També tenien uns tallers molt ben equipats per treballar la fusta i el metall, màquines de cosir i una pista de gel, per fer patinatge.
Després del tour hem anat a dinar a la cantina de l’escola: salsitxes, puré de patata i amanida.
A continuació hem tornat a la mateixa sala del matí, i hem començat l’activitat de la tarda, que era fer un concurs d’escultures de neu. En grups, han fet el disseny de la seva escultura en un paper. Havia d’incloure els 4 elements (aigua, aire, foc i terra). Un cop finalitzat el disseny, hem agafat els cubells i les pales, i hem caminat una mica cap al bosc. Ens hem aturat en una esplanada on els alumnes han fet les seves creacions. No feia massa fred, per tant, hem tingut una molt bona experiència a la neu. Un cop acabades les escultures, s’ha tornat a l’escola, el jurat ha deliberat, i s’han anunciat els guanyadors, que s’emporten una ampolla d’aigua reutilitzable.
A les 15h el bus escolar ha vingut a recollir els alumnes, per dur-los amb les seves famílies, que també havien organitzat algunes activitats per fer al vespre.

Fins demà!

Crònica des de Finlàndia: 4t dia

Bona nit,

Avui començat el dia a l’escola, fent 4 tallers rotatius. En el taller de “home economics”, els alumnes han estat preparant unes galetes de civada i pa de patata.L’altre taller ha estat “arts and crafts”, on han fet uns cors amb dedicatòria per celebrar el dia de Sant Valentí, i han pintat amb pintura unes papallones fetes de guix, que simbolitzen el nostre projecte d’Elements4life.
Hi havia una altra activitat, que es feia al taller on treballen la fusta i, allà, els alumnes han estat fabricant uns clauers, que s’enduran a casa com a record.
Finalment, hi havia un altre taller que era a la pista de gel de l’escola, on amb el professor d’Educació Física, han estat patinant sobre gel i aprenent com es juga a hoquei sobre gel.
Quan han acabat els tallers, hi hagut una estona per retrobar-nos tots el grups, menjar el que s’havia cuinat a la classe de “house economics” i regalar els cors de Sant Valentí.
Després hem tingut estona lliure fins a les 16.30h, que és quan hem anat a sopar tots junts al restaurant Cafe Bank, un dels dos restaurants que hi ha al poble de Taavetti. El menjar era tipus buffet i estava força bo. Hi havia per escollir pollastre o porc amb salsa, arròs, patates i amanida.
Quan hem acabat de sopar, ens hem dirigit al pavelló. A les 18h, començava el ball de gala, que els alumnes d’últim any portaven organitzant des de feia molt de temps. Tots ens hem arreglat una mica per l’ocasió i ens hem assegut a les graderies per veure l’espectacle. Els alumnes finesos havien assajat balls de saló i portaven les seves millors gales. Un cop acabat l’espectacle, hi ha hagut una estona per sortir tothom a ballar a la pista. A les 20h, el ball d’ha acabat i tothom ha tornat a casa seva.

Crònica des de Finlàndia: 5è dia

Bona nit,

Avui hem passat tot el dia fent activitats a l’aire lliure i ens ha fet un temps espectacular, amb molt de sol. Ja ens han dit que el millor temps que podiem tenir en aquesta època de l’any. Ens hem trobat tots a l’escola de Taavetti a les 9h i, d’allà, hem caminat uns 2 km fins a una zona al mig del bosc, on hem passat tot el matí. Els més atrevits, han gaudit de valent baixant en trineu i alguns han provat les raquetes de neu. Per dinar, han preparat salsitxes a la barbacoa i en les hem menjat asseguts a la neu. En acabar de dinar, han jugat un partit de futbol a la neu, països del Nord contra països del Sud. Lògicament, jugant a casa, han guanyat els nòrdics.
Després del partit, hem recollit tot el material i hem tornat caminant a l’escola, on hem fet l’activitat “The Map of the Elements”. Els alumnes tenien un mapa per anar trobant punts emblemàtics del poble, on s’havien de fer un selfie i recollir un objecte. En la parada final, havien de fer un repte final amb els objectes aconseguits a cada punt. El repte final era bullir un espagueti i fer-li un nus (no tenien aigua líquida i han hagut de fondre neu). El grup 1 és el que ho ha fet en el menor temps possible i, per tant, ha guanyat. Amb aquesta activitat, se’ns han fet les 15h i ja hem anat a buscar els autobusos. Aquest cop, per anar a Lappeenranta, la ciutat més gran de la zona, a uns 40 km de Taavetti. Molts estudiants han anat al centre comercial primer i després al restaurant Lalo’s per sopar. Altres tenien activitats preparades amb les seves famílies.

Mònica Romano
Institut Celestí Bellera

Crònica des de Finlàndia: 6è dia

Bona nit,

Avui hem començat el dia anant amb autobús fins el museu Kotkaniemi, on es conserva la casa d’un dels presidents que ha tingut Finlàndia. Allà hem pogut conèixer una mica més de la història d’aquest país i les seves tradicions.

Més tard, hem anat a dinar a l’hotel Salpa, on ens han acompanyat diverses autoritats de l’ajuntament per, més tard, entregar-nos els certificats del projecte realitzat.

Una vegada dinats i amb els certificats repartits, hem anat a veure uns hivernacles que són propietat d’una família que ens ha acollit en aquest intercanvi. Allà ens han explicat tot el procés i els passos que se segueixen per poder cultivar diferents flors i com han anat desenvolupant mètodes més moderns i sostenibles per la fàbrica. Ens ha encantat poder veure-ho i l’explicació tan detallada que ens ha fet la família i els treballadors.

Els últims deures per avui són fer la maleta, ja que demà al matí marxarem a Helsinki.

Fins demà!

Crònica des de Finlàndia: 7è dia

Bona nit,
Avui hem engegat el dia agafant un autocar des de l’institut fins a Helsinki.
La primera parada ha sigut el museu Heureka, un museu de ciències on hem pogut veure diferents exposicions i activitats al voltant de la natura, la sostenibilitat, els planetes… molt interessants! Relacionat amb el projecte, hem anat a veure l’exposició sobre les catàstrofes naturals i els quatre elements (aigua, vent, aigua i terra).
Quan hem arribat a Helsinki hem pogut tenir una estona lliure, on l’alumnat ha pogut recórrer la ciutat i perdre’s pel carrers i grans centres comercials.
Després ens hem tornat a trobar tots els instituts, per acomiadar-nos i donar-nos les gràcies per aquesta experiència tan enriquidora.
Hem anat a sopar i ara ja som a l’hotel, preparats per passar l’última nit.
El nostre vol arriba demà dissabte a les 22.10h a la terminal 1 de Barcelona. Ens veiem allà!