Un estudi confirma que només es navega a l’aula d’Informàtica

CARMEN JANÉ
BARCELONA

Els professors i els alumnes catalans són experts internautes, però a casa seva, perquè les aules catalanes gairebé no utilitzen les possibilitats d’internet com a material educatiu. Aquestes són algunes de les conclusions del Projecte Internet Catalunya, que dirigeix el sociòleg Manuel Castells amb altres investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i que, quan s’acabi, a la primavera, serà l’informe global més ambiciós realitzat sobre la seva àrea. L’estudi, amb una part dedicada a les escoles dirigida per Carles Sigalés, revela que el 90% dels professors es connecten a internet des de casa, així com el 70% dels alumnes, i que a més utilitzen la xarxa sovint, però que, no obstant, això no es tradueix en l’activitat docent.
“Majoritàriament, els alumnes han après a usar internet fora de classe, perquè s’hi dedica menys del 2% del temps escolar”, explica Sigalés. Les infraestructures dels centres, en connexió i nombre de PC per alumne, de tota manera, estan “lleugerament per sobre de la mitjana europea”, però “d’ordinadors no n’hi ha a totes les aules, sinó només a la d’informàtica”.
Els investigadors de la UOC asseguren que són els primers nivells d’ensenyament i les escoles rurals les més permeables a les noves tecnologies. Rebutgen també que hi hagi diferències entre l’escola pública i la privada.

TRANSICIÓ
En ús d’internet, Catalunya és, segons Castells, “una societat de transició on s’està passant d’una tradició industrial a una societat en xarxa, dinàmica, avançada i educada”. La bretxa, segons el director de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3), és generacional, perquè entre els 15 i els 29 anys, dos terços de la població usa internet, i a partir dels 50 només ho fa un 8%. A més, les empreses catalanes que paguen més bé als seus empleats són les que fan servir la xarxa amb profit. En general, va dir Castells, “estan ben equipades, però no utilitzen totes les potencialitats”.

Notícia publicada a la pàgina 41 de l’edició de Dimecres, 10 de desembre de 2003 de El Periódico